Dag 1 t/m 6 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jentley Drieman - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 6 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jentley Drieman - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 6

Door: Jentley

Blijf op de hoogte en volg Jentley

29 Juli 2017 | Nieuw Zeeland, Auckland

Reisdagboek Nieuw-Zeeland

Dag 1 – Vertrek Dommelen/Schiphol– 24-07-2017
Jaaa! De dag waar we maanden naar hebben uitgekeken is eindelijk daar: we vertrekken naar Nieuw-Zeeland. Met de nadruk op vertrekken, want we zijn pas over 2 dagen daar. We staan op tijd op en na een Hollands ontbijtje met kaas pakken we onze laatste spullen in. Dan is het wachten tot 13:30. Echt iets voor deze zenuwpees. Langer dan 5 minuten kan ik niet stilzitten. Tot rond 13:15 een verassing binnen komt lopen. Mijn lieve mams komt ons uitzwaaien. Na wat knuffels stappen we in en rijden we samen met de ouders en zus van Tijme naar Schiphol. Zo’n 1,5 uur later staan we op Schiphol, lopen naar de juiste incheckbalie en geven onze koffers af, die we hopelijk aan de andere kant van de wereld weer terug zullen zien. Vlak daarna volgt ons volgende afscheid met onze lieve uitzwaai team en verdwijnen, via de douane naar de vertrekhal van Schiphol. We eten een vette hap en gaan daarna naar onze gate, waar we al snel in de rij gaan staan omdat het vliegtuig overboekt is. Gelukkig mogen we mee. Zodra de we motoren horen starten, voelen we allebei dat er geen weg terug is: daar gaan we!
We zijn nog niet goed en wel opgestegen of we dalen alweer, want onze eerste overstap is in Frankfurt. We regelen daar aan de balie dat we plekken achter elkaar hebben en mogen daarna het vliegtuig in. Zodra we het vliegtuig instappen worden we begroet door stewardessen, in Thaise pakjes, te leuk! Het is een en al luxe, inclusief privéscherm met veel films en series. Eenmaal in de lucht ontvangen we al snel ons avondmaal, die goed te eten is. We bestellen een alcoholische versnapering en proosten op ons avontuur. Op naar Bangkok!

Dag 2 – Bankok – 25-07-2017
We hangen al flink wat uren in de lucht, hebben films gekeken en een beetje gedoezeld als om 05:30 ons ontbijtje komt: Yoghurt, fruit, croissant & ei met bonen in tomatensaus. Ik denkt niet dat ik überhaupt ooit op dit tijdstip gegeven heb, dus het warme gerecht laat ik voor wat het is. Een aantal uren later landen we in het warme Bangkok, waar we helaas niet meer zien dan de airport. We moeten hier 6,5 uur wachten, gelukkig hebben we wifi, spelletjes, de Subway en Starbucks bij de hand. We zitten onze tijd uit en stappen een tijdje later het vliegtuig in. Deze keer zitten we 10 rijen achter elkaar. Gelukkig zit ik naast een leuk stel uit Nieuw-Zeeland met wie ik aan de praat raak. Wel moet ik enorm wennen aan het accent, dus soms knik ik maar vriendelijk ja. Ze geven een hoop tips en laten mooie foto’s zien van hun land, waar ze duidelijk erg trots op zijn. Na een vlucht van 11 uur zijn we er dan: Auckland – Nieuw-Zeeland.

Dag 3 – Auckland – 26-07-2017
We stappen het vliegtuig uit (lokale tijd 10:00, NL-tijd: 00:00) en zijn verbaasd over de strakblauwe lucht. Het is 14 graden. We sluiten achter aan de lange rij voor de douane check, waar we stempels in onze paspoorten krijgen. De douane check in NZ is erg streng. In het vliegtuig hebben we een arrivel-card ingevuld, waar ze nog net niet willen weten wat je voor het laatst gegeten hebt. Gelukkig kunnen we bijna overal ‘nee’ invullen, behalve bij het kopje ‘outdoor clothes’. We geven toch maar onze hiking schoenen aan om een boete van NZ$400,- te voorkomen. (1 NZ$ = 0,66eu) Na wat vragen over onze schoenen en een reuk van een drugshond, mogen we het land in. We pinnen geld, dat echt prachtig is en pakken twee verschillende bussen naar onze airbnb waar we de eerste twee nachten zullen slapen. De airbnb is simpel, maar goed zat. We frissen ons op en gaan een stukje lopen. In Nederland is het nacht, dus we hebben moeite om wakker te blijven. We bezoeken wat winkeltjes. Tijme koopt een simkaart en ik bij de plaatselijke muziekwinkel een tas voor mijn ukelele. Helaas pakken ze hier onze pinpassen niet, dus moeten we contant of met de creditcard betalen. We lopen snel terug naar de airbnb, want hier hebben we om 16:30 een afspraak om een van te bekijken. Alles werkt, alles klopt, dus: we kopen hem! (ofja, Tijme dan ). Als avondeten halen we een broodje, maar bij thuiskomst vallen we bijna in slaap. We blijven wakker tot 20:00, maar daarna vallen we met een kacheltje aan in slaap.

Dag 4 – Epsom (Auckland) – 27-07-2017
Om 04:00 worden we wakken en vallen we niet meer echt in slaap. Om 06:00 geven we het op en facetimen we met het thuisfront. Om 8:30 gaan we ontbijten bij de plaatselijke bakkerij. Nadat onze buikjes zijn gevuld lopen we naar het Alexandra park, een rugby stadion. We lopen het veld op (ja, dit kan hier gewoon) en zien dat om het veld een baan voor paardenraces is. Als we weglopen raken we aan de praat met een parkeerbegeleider die ons alle ins en outs over het stadion vertelt. Hij praat een half uur lang aan een stuk door en adviseert ons om de ‘One Tree Hill’ te beklimmen. Ondanks mijn laarsjes, met hak, besluiten we zijn advies te volgen. Het is een hele klim, maar eenmaal boven genieten we van het uitzicht. Je kan heel Auckland zien! Boven aan de berg ligt John Logan Campbell begraven, een belangrijk man voor Nieuw-Zeeland. We haasten ons terug naar de airbnb, want daar hebben we om 11:30 afgesproken met de huidige eigenaren van de van. Samen met dit Franse stel, die 11 maanden in de van gewoond hebben gaan we naar het postkantoor om de auto over te schrijven en daarna is ‘ie van ons! We doen direct boodschappen & een grote schoonmaak. Vervolgens ruimen we alles in, zodat we een dag later klaar zijn voor vertrek. We gaan een hapje eten, rijden nog wat rond en gaan daarna op tijd slapen.

Dag 5 – Auckland -> Huntly – 28-07-2017
Om 10:00 ’s ochtends verlaten we de airbnb. We gaan naar het centrum van Auckland om een aantal dingen qua verzekering te regelen. We komen erachter dat 2.00 meter in een parkeergarage niet te halen valt. We blijven hangen aan een kabelgoot met de dakdragers. Gelukkig is er niks beschadigd, maar toch haalt Tijme de dakdragers eraf. En weer een half uur later.. (in een parkeergarage waar je $6 per half uur betaald). Goed.. tijd om de auto te verzekeren dus. Dit blijkt ook nog een klus, maar uiteindelijk lukt het. We lunchen bij een heerlijke mexicaan voor $15 p.p., kopen wat laatste spullen voor de van en vertrekken daarna richting Rangiriri. We merken dat hoe verder je van Auckland vandaan bent, hoe rustiger het op de weg wordt. In Rangiriri gaan we op een plek staan waar we diezelfde avond willen gaan slapen. Tijme heeft app: CamperMate, die zegt precies waar je gratis kan overnachten als je een selfcontained van hebt. Superhandig dus. We staan er even maar besluiten daarna nog een stukje verder te rijden. We komen aan in Hundly waar we aan de rivier Waikato staan. We zijn er als enige en er is een prachtige sterrenhemel. Beide hebben we nog nooit zoiets moois gezien. Het is wel erg koud buiten dus erg lang kunnen we er niet van genieten.

Dag 6 – Huntly – Taupo – 29-07-2017
We worden al rond 04:00 wakker en vallen daarna niet meer vast in slaap. Het is echt koud in de van. Rond 08:00 gaan we de van uit. Gezien de strakblauwe lucht belooft het vandaag een mooie dag te worden. We genieten echt van het uitzicht. Onze van heeft ook een douche, Tijme (bikkel) gaat dit uitproberen. Je doucht natuurlijk buiten en met een pop up tentje om je heen zorg je ervoor dat niemand je kan zien. Het is even uitzoeken hoe het werkt. We hebben een watertank, waar een slang in gaat. Het water wordt dan via een klein keteltje verwarmd. Tegen de tijd dat het warm begint te worden is het water op. Morgen weer een poging dus. Gelukkig hebben we washandjes, babydoekjes en nog wat flessen water om ons mee te wassen. Als we weer schoon zijn en ontbeten hebben rijden vertrekken we richting Taupo. Dit is ruim een uur rijden, maar onze van rijdt maximaal zo’n 80km per uur, dus we doen er iets langer over. We rijden via Cambridge. Onderweg merken we dat de meter van de mototemperatuur steeds warmer wordt en de verwarming steeds kouder. Als we de auto stoppen komt er aan alle kanten rook uit. We vragen iemand om hulp en die verwijst ons naar een garage die gelukkig op 1 kilometer afstand ligt. Er blijkt een slangetje kapot te zijn waardoor er koelvloeistof lekt, flink balen natuurlijk. De man maakt overuren om ons te helpen en checkt ook meteen de rest van de auto. ‘It all works’. Daar vertrouwen we dan maar op en we rijden weer verder. We komen via prachtige plekjes aan in Taupo, waar we de auto parkeren bij Lake Taupo. Een van de grotere meren van NZ. Het waait er erg hard en het wordt vannacht -2 graden. Gelukkig hebben we een extra deken gekocht. Morgen gaan we de omgeving hier bekennen en natuurlijk weer verder naar het zuiden van NZ rijden.

• 29 Juli 2017 - 10:51

Carola:

Tijme en Jentley. Nog geen week weg en al van alles gezien en mee gemaakt. Wat een prachtig uitzicht. Hoop nog veel verhaaltjes te lezen. Geniet ervan

• 29 Juli 2017 - 10:56

Niels:

Leuk om te lezen en om de foto's te zien. Geniet van jullie reis!

• 29 Juli 2017 - 11:58

Aline:

Jent wat schrijf je leuk!! Veel plezier samen!

• 29 Juli 2017 - 12:25

Suzan :

Super leuk om te lezen! Ik blijf jullie reis volgen ;) Veel plezier!! X suus

• 29 Juli 2017 - 12:25

Suzan :

Super leuk om te lezen! Ik blijf jullie reis volgen ;) Veel plezier!! X suus

• 29 Juli 2017 - 12:27

Delphine:

Wat een geweldige ervaring! Jullie zijn super dapper om dit te durven doen!
    En ik lees heel graag jullie verhalen!! Veel plezier en geniet lekker van alles!

• 29 Juli 2017 - 13:39

Mark:

Hartstikke mooi, veel plezier en geniet ervan.

• 29 Juli 2017 - 14:05

Hannie Drieman:

Heel leuk geschreven. Zo kunnen we lekker jullie reisverhalen volgen. Veel plezier

• 30 Juli 2017 - 08:54

Kiona:

Hallo avonturiers,

Wat een ervaring. Prachtig!
    Verheug me al op het volgende verslag.

• 30 Juli 2017 - 13:27

Pien Rekelhof:

Wat gezellig om jullie avonturen mee te kunnen beleven via dit verslag en foto's. Jullie zijn nog maar een week onderweg maar gaan vast echte kiwi's worden zo te lezen/zien. Veel plezier nog! Xx