Dag 23 t/m 27 - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Jentley Drieman - WaarBenJij.nu Dag 23 t/m 27 - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Jentley Drieman - WaarBenJij.nu

Dag 23 t/m 27

Door: Jentley Drieman

Blijf op de hoogte en volg Jentley

19 Augustus 2017 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Dag 23 - 15-08-2017 - Queenstown
Ik ga nog even terug naar gisteravond. We sliepen aan het mooie Lake Wakatipu. Toen ik naar buiten ging om te plassen wist ik niet wat ik zag. Zo veel sterren, zelfs de hele Melkweg was zichtbaar! Ondanks de kou hebben we bijna een uur lang buiten gestaan. Met open mond. Met telefoons of een fotocamera krijg je dit mooie beeld niet vastgelegd. Dus gingen we het proberen met de GoPro, die naast een statief ook een nachtstand heeft. En het is gelukt!!! Kennelijk is er een plek in Nieuw-Zeeland waar je de sterren nog beter kan zien. Laten we daar deze week nou ook naar toe gaan! Maar goed. We werden wakker met een blauwe lucht en een mooi zonnetje. We bouwen snel de bus om, want we moeten nodig plassen, dus zoeken we een openbaar toilet. Daarna rijden we door naar Queenstown. De plek waar bijna iedere kiwi (inwoner van Nieuw-Zeeland) met wie ik gepraat heb, heeft gezegd dat we daar echt naartoe moeten. De lievelingsstad van de locals. Wij geven ze geen ongelijk. Het is een heel schattig dorpje, met veel winkeltjes, gelegen aan het meer en uitzicht op de mooie besneeuwde bergen. We zoeken een wasserette op en als de was aan staat lopen we een informatietentje in. We vragen wat de mogelijkheden zijn voor parachutespringen, een droom van ons beide. 'Nou' zegt ze. 'Ik heb vanmiddag nog 2 plekken vrij en het is vandaag zo'n mooi weer...'. We hoeven niet lang na te denken en boeken onze plekjes de lucht in. Half stuiterend staan we buiten. We hebben er echt heel veel zin in!! We lopen een restaurantje binnen voor een goede lunch, gooien onze kleren in de droger en als die klaar zijn lopen we naar de bus om ons warm aan te kleden. Vanaf daar lopen we via de mooie stad naar de verzamelplek. Hier moeten we wat formulieren ondertekenen en krijgen we te horen welke fotopakketten je kunt kiezen, namelijk: een handycam combo pakket, hier krijg je foto's en een video die met een GoPro zijn gemaakt door de persoon met wie jij samen springt, de freefall combo, hier springt een 3e persoon met je mee, diegene maakt foto's en een video, ook met de GoPro, of beide. Ik kies voor de freefall combo. Tijme gaat voor het iets goedkopere pakket, de handycam. Met een busje gaan we naar de plek waar we met het vliegtuig de lucht in gaan en ook weer zullen landen, maar dan aan een parachute. We krijgen uitleg en maken kennis met onze tandemmasters, die al zo'n 7x zijn gesprongen vandaag. Het is natuurlijk superdruk, door het stralende weer. Eenmaal in ons pak gaan we het vliegtuig in. De vlucht krijg je er eigenlijk cadeau bij. Het duurt ongeveer 15 minuten voordat we op 12000ft zijn (4km) dit is het moment dat Tijme en ik er beide uit gaan. Eerst Tijme en 10 tellen later volg ik. 'Heel hard gillen, dan krijg je het beste lucht en is het leukste voor de foto's' zegt mijn tandemmaster. Dat advies heb ik keurig opgevolgd. We hebben een vrijeval van 45 seconde, waarin je niet weet waar je moet kijken en je neus er bijna afvriest. En dan gaat de parachute al open. Er ligt zo veel sneeuw overal. Zo mooi als ik Queenstown op de grond vond, des te mooier is het vanuit de lucht. Als we een paar minuten zweven, mag ik eventjes sturen, super gaaf om letterlijk de touwtjes in handen te hebben (oké niet helemaal alleen natuurlijk). We komen, helaas, steeds dichter bij de grond: klaarmaken voor de landing. Dat is voor mij niet meer dan m'n benen de lucht in houden. Voor ik het weet zit ik op m'n billen op de grond. Ik gil nog een keer heel hard en juich samen met de tandemmaster: wat was dit gaaaaaaf! Ik huppel naar Tijme toe, die net zo blij kijkt als ik. Ook hij vond het echt geweldig!!! We kleden ons uit en slechts 10 minuten later krijgen we ieder een stickie met onze foto's en filmpjes erop. Ze zijn beide super goed gelukt, dus daar zijn we heel blij mee. Het was misschien wat duur, maar wel heel leuk om nu nog te kunnen nagenieten. Er gebeurt zoveel tegelijk dat je de helft niet meekrijgt namelijk. Eenmaal terug in de stad gaan we uiteten, waar we heerlijk eten! Tijme ribs en ik een visje uit de omgeving. Als we hebben afgerekend gaan we met de bus naar de McDonalds, bestellen we een koffie en sturen onze foto's en filmpjes door naar familie. Daarna is het alweer bedtijd. We kijken een filmpje, daarna nog eens onze foto's en gaan, dik aangekleed (-1graden) slapen.

Dag 24 - 16-08-2017 - Queenstown - Pukaki
We worden op tijd wakker, want het is echt koud. We frissen ons op en vertrekken weer richting Queenstown. Vannacht sliepen we in een dorpje, vlak naast Queenstown. Aan een rivier, alleen staat die helemaal droog. Eerst rijden we heel Queenstown door op zoek naar een parkeerplek, waar je langer dan 30min mag staan. Als we er eenmaal een gevonden hebben lopen we richting de gondels. Voor $35 heb je een retourticket naar boven. En voor $14 erbovenop mag je ook 2x gebruik maken van de Luge. Dit zijn kleine racekarretjes, waar je via een parcours de berg af rijdt. Echt lachen, maar het gaat wel behoorlijk hard. Als we zijn uitgekeken, gaan we weer naar beneden. We lopen richting een hamburgerzaak (FergBurger). Dit is de toeristenattractie van Queenstown. Overal lees je er ook over. Dat kunnen deze burgerliefhebbers niet overslaan natuurlijk. Er staat een lange rij, maar we zijn zo aan de beurt. Na 10-15 minuten wachten wordt ons nummertje omgeroepen en genieten we van onze heerlijke burger vol met allemaal lekkers erop. Eenmaal ons buikje meer dan vol te hebben gegeten, lopen we weer naar de bus en verlaten we Queenstown om verder te rijden naar Wanaka. Vanaf nu gaan we weer zuinig aan doen, want Queenstown was geweldig, maar wel een duur grapje. Als we in Wanaka aankomen twijfelen we wat we moeten doen. In Wanaka wilden we eigenlijk een berg beklimmen. Dit is ongeveer 3 uur klimmen om op het hoogste punt te komen. Dat wilden we dus morgen gaan doen. Helaas gaat het de komende dagen alleen maar regenen, dus raadt de mevrouw bij de toeristen informatie het af, super jammer. Gelukkig is er genoeg moois te zien in Nieuw-Zeeland dus rijden we verder naar Pukaki, waar we aan een mooi groot meer overnachten. Vanuit hier rijden we morgen verder naar (Lake) Tekapo. Hier moeten we wel naartoe, aangezien onze douchegel hiernaar ruikt... we zijn natuurlijk ook erg benieuwd naar de rest van Tekapo!

Dag 25 - 16-08-2017 - Pukaki - Tekapo
Na een stormachtige nacht, waarbij ik het gevoel had dat de ramen kapot zouden slaan door de wind (natuurlijk niet gebeurd) worden we wakker met een strakblauwe lucht en aan een nog blauwer meer. Veel tijd om te genieten hebben we niet, want er staat een hoop op de planning vandaag. Allereerst gaan we naar Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. Onderweg begint het steeds harder te regenen. Eenmaal in de Mount Cook village stappen we uit om een koffietje te drinken en te bedenken wat we gaan doen. Het weer wordt de komende dagen niet beter in deze omgeving, dus rijden we dezelfde route weer terug, om daarna verder te rijden naar Tekapo. Plots komen we erachter dat Mount Cook niet in de buurt lag van de Mount Cook village en we rijden er zo voorbij via de snelweg. Niet dat het uitmaakt, want het is zo bewolkt dat er geen berg te zien is. Op ons gemak rijden we naar Tekapo. Hier regent het niet. We rijden naar het beroemdste plekje in dit dorp. Het historische kerkje, wat ook een monument is. Het is heel klein. De achterwand is van glas, waardoor je uitkijkt op het blauwe water en de witte bergtoppen van Tekapo, echt mooi. Vanavond gaan we hier weer naartoe. Want dit plekje staat ook bekend als de mooiste sterrenhemel in Nieuw-Zeeland. We lopen wat door het dorpje, waar we nergens gratis mogen overnachten. We willen wel in de buurt blijven voor de sterrenhemel, dus koken we op een willekeurige parkeerplaats. We warmen ons op in een klein cafeetje en gaan daarna naar buiten. De sterrenhemel is wederom fantastisch, maar het is er wel heel druk, wat het wat minder mooi maakt. Als we uitgekeken zijn rijden we een stukje verder naar onze slaapplek. We moeten hier $5 pp betalen. Dit stop je gewoon in een kistje, waar je dus ook geld uit zou kunnen pakken. Hoe ze het controleren weten we niet, maar we hebben netjes betaald.

Dag 26 - 17-08-2017 - Tekapo - Arundel
Om 8:15 gaat de wekker en vrij snel daarna staan we op. We willen deze ochtend een wandeling maken. Bij de toeristeninformatie hebben we een aantal wandelingen meegekregen. We willen graag Mount John beklimmen. Hier zijn 2 routes voor. Een van ongeveer 1,5-2 uur en een van 3-3,5 uur. Het begin van de route is hetzelfde, dus besluiten we eerst dat stuk te lopen en daarna te kiezen wat we doen. We lopen een stukje en zien dan dat het pad helemaal vol met ijs ligt, wat echt spiegelglad is. We lopen ongeveer 200 meter, maar zien dan al snel dat dit de terugweg van de lange route is. We draaien ons om en vinden daarna het goede pad. De route is een klim van ruim 300 meter naar boven. Ook hier hebben we een hoop hindernissen. Er ligt heel veel sneeuw dat vastgevroren is. We houden ons steeds goed vast aan bomen en planten en glijden slechts een paar keer uit. Het is best wel pittig, maar dan heb je ook wat. We staan bovenop het puntje van de berg, die 1020m hoog is. Aan de ene kant heb je uitzicht op het blauwe meer met hoge bergen waarvan de toppen bedekt zijn met sneeuw. Aan de andere kant zien we alleen maar besneeuwde bergen, met daarvoor een plat landschap. Tussen deze grote besneeuwde bergen zit ook onze Mount Cook, Yes! Hebben we 'm toch gezien! Bovenop de berg is een restaurantje waar we even bijkomen, opwarmen en een koffie drinken. Het is er hartstikke druk. Dit komt omdat je er ook met de auto kan komen, maar dat is voor mietjes natuurlijk :-). We hebben geen tijd om de lange route te lopen dus lopen we weer terug naar beneden, die deels dezelfde route is als op de heenweg. Tegen het einde aan krijgen we uitzicht op onze middag activiteit: Tekapo Springs. Dit zijn 4 buitenzwembaden, die allemaal in het teken staan van de verschillende meren in de omgeving, verwarmd tot zelfs 38 graden en met uitzicht op Lake Tekapo en de besneeuwde bergen. Ook mogen we gebruik maken van een sauna en het stoombad. Even lekker een middagje ontspannen en vooral schoon worden. Helemaal lekker na onze wandeling. Rond 17:30 verlaten we de zwembaden en pakken we de auto richting Arundel, om daar te slapen. Dit is ongeveer 1,5 uur rijden en scheelt ons morgen weer. Dan rijden we richting de westkust en dat is nog zo'n 4 uur rijden vanaf Arundel.

Dag 27 – 19-08-2017 – Arundel – Greymouth
Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg dus proberen we op tijd op te staan. Vandaag rijden we naar de westkunst. Tijme begint met rijden en na een tijdje meen ik het over. Natuurlijk precies op het moment als de wegen gaan slingeren en we de bergen inrijden. Na 1,5 uur vind ik het wel welletjes geweest en mag Tijme het moeilijkste stuk gaan rijden. Op het moment dat ik de auto instap stoot ik, alweer, mijn hoofd. Deze keer wat harder dan de vorige keer. Vrijwel daarna ben ik in slaap gevallen en heeft Tijme ons veilig naar Greymouth gereden. Erg veel heb ik dus niet van de reis meegekregen, maar volgens Tijme hadden we weer supermooie uitzichten. In Greymouth aangekomen doen we wat boodschappen, eten we wat en doen we verder rustig aan. Een beetje een onhandige, saaie dag voor mij dus. Hopelijk voel ik me morgen beter.

• 19 Augustus 2017 - 15:48

Hannie:

Wat geweldig jullie zo te kunnen volgens. Zo reizen we met jullie mee. Vervelend Jentley dat je je hoofd gestoten hebt. Maar beetje rustig aan doen.xx Fons en Hannie

• 20 Augustus 2017 - 00:43

Carola:

Wat een ervaring dat parachute springen. Blij dat ik niet wist dat jullie dat gingen doen, voor jullie wel een geweldige ervaring. Volgende keer goed bukken bij het instappen

• 20 Augustus 2017 - 00:43

Carola:

• 20 Augustus 2017 - 08:41

Pien Rekelhof:

• 20 Augustus 2017 - 08:45

Pien Rekelhof:

Het enthousiasme spat er weer van af, van jullie reisverslagen. En op alle foto's zie ik steeds grote smiles :) Leuk om te zien/lezen dat jullie de tijd van jullie leven hebben daar samen. Geniet nog van de komende dagen en avonturen samen.

• 20 Augustus 2017 - 10:34

Charel Jeuken:

Weer een mooi vervolg van jullie belevenissen, en ook weer genieten van jullie prachtige foto's.
    Blijf genieten van dit grote avontuur Jentley en Tijme, zulke mooie reizen ga je normaal gesproken niet veel maken in je leven.
    Ook fijn dat we jullie op zo'n manier kunnen volgen en mogen meegenieten, en toch maar steeds de tijd en moeite nemen om deze reisverslagen te maken,
    Dankjewel, groetjes, Charel en Myriam.

• 21 Augustus 2017 - 09:22

Marlies:

Weer genoten van jullie verslag. Leuk die verhalen over sneeuw terwijl t hier zomer is. Nog veel plezier.

• 22 Augustus 2017 - 13:40

Wilma Dekkers:

Het is weer een heel mooi verhaal. Spannend dat parachutespringen, maar vast een hele ervaring.