Dag 28 t/m 34 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jentley Drieman - WaarBenJij.nu Dag 28 t/m 34 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jentley Drieman - WaarBenJij.nu

Dag 28 t/m 34

Door: Jentley Drieman

Blijf op de hoogte en volg Jentley

26 Augustus 2017 | Nieuw Zeeland, Auckland

Dag 28 20-08-2017 - Greymouth - Stanley Brook
Ik word wakker door het zonnetje dat in mijn ogen schijnt. Het is weer een prachtige dag. We staan aan de zee en de golven zijn hier gigantisch hoog. We maken ons klaar en rijden een heel klein stukje verder om naar een uitzichtpunt te kijken. Hier 'kletsen' de golven heel hard tegen de rotsen aan, waardoor het water meters omhoogkomt. Toch valt ons oog vrij snel op iets anders. Een drooggelegd bootje, op een stijger, met daarop: Dutch Stroopwafels. Op het moment dat wij 'Ohh lekker stroopwafels' zeggen, roept de verkoper naar buiten 'Hee hoor ik daar nou Nederlanders?'. Hij lijkt oprecht blij dat we er zijn en krijgen meteen een stroopwafel in onze handen geduwd. 'Smaken ze net zoals in Nederland?' vraagt hij direct. 'Zelfs beter, heerlijk zo vers' zeg ik. De man is helemaal blij, yesyesyes zegt hij. Hij heeft Nederland al 25 jaar geleden verlaten. Na een tijdje vroeg hij aan zijn zus het stroopwafel apparaat op te sturen, heeft hij een recept gekregen van een Nederlandse bakker en op YouTube opgezocht hoe je ze het beste kan bakken. Met zijn bootje staat hij op het uiteinde van het dorpje, maar best veel mensen weten ervan af. Hij mag hier gratis staan en geniet van wat hij doet. Na een gezellig gesprek en het kopen van 6 grote stroopwafels rijden we verder. We stoppen bij het Paparoa National Park om de Pancake Rocks te bezichtigen. De naam verklapt al een hoop. De rotsen lijken echt op een stapel pannenkoeken. Het ziet er echt grappig en indrukwekkend uit. We lopen een rondje en gaan daarna weer terug in de auto. Ik val vrij snel weer in slaap, want stiekem heb ik nog best last van m'n hoofd. We rijden langs de west kust en Tijme stopt een aantal keer om even te genieten van het oneindige uitzicht. Even later gaan we weer landinwaarts. We raken wat in de war als we ineens een dorpje inrijden waar we al eerder geweest zijn. We hebben echt een rondje gemaakt dus. Gelukkig gaan we nu noordelijke en komen we niet meer dezelfde stukken tegen. Uiteindelijk komen we aan in Stanley Brook waar we eten en overnachten.

Dag 29 - 21-08-2017 - Stanley Brook - Abel Tasman National Park
Vandaag hoeven we niet zo ver te rijden en komen we rond lunchtijd aan in het Abel Tasman National Park. Het is eb dus het strand is weer eens oneindig groot. We lopen over het strand, waar heel veel schelpen en nog veel meer kleine slakjes liggen. We hebben alle tijd dus die nemen we vandaag ook. We vinden weer een aantal mooie schelpen en komen zelfs een klein zeesterretje tegen. We zien dat je hier in de omgeving kunt kajakken, daar gaan we even over informeren. Het spreekt ons zo aan dat we besluiten het een dag later te doen. Er zijn geen gratis slaapplekken in de buurt dus gaan we naar een camping waar we slechts $16 pppn betalen. Ook deze camping heeft weer mooie douches, een keuken, eettafels en zelfs een chillroom, met vele banken een grote tv met dvd's en wasmachines. Eindelijk weer schone kleren! Ook kopen hier WiFi en zijn eigenlijk de hele avond bezig met facetimen met familie. We hangen prima in de banken maar gaan toch op tijd naar bed, want morgen worden we om 8:45 verwacht bij het kajak centrum.

Dag 30 -22-09-2017 Abel Tasman National Park
We staan op tijd op en kleden ons warm aan voor ons kajak avontuur. Bij de receptie van de camping geven we door dat we graag nog een nachtje blijven slapen, gelukkig is dat geen probleem. Bij het kajak centrum krijgen we te horen dat we beter een korte broek aan kunnen doen. Zelf heb ik die niet bij me. Tijme heeft 2 korte sportbroekjes bij zich, dus daar gaan we dan, als een anwb koppel. We krijgen uitleg en instructies over de kajak. Vrijwel daarna gaan we het water op. We roeien ons suf, tegen de stroming in om richting Adele island te gaan. Dit moet een mooi eiland zijn, met mooie strandjes en soms zitten er ook zeehonden. We varen en varen en zien in de verte een mini strandje. Als we daar aankomen hebben we vrijwel geen ruimte om rond te lopen. Een half uur later is het strand een aantal keer verdubbeld. Het is echt een wit strand en een blauwe zee. Het lijkt wel zomer, ondanks het maar 10 graden is. We roeien verder om het eiland heen, tot Tijme ineens een zeehond spot. We zijn helemaal blij, proberen een foto te maken en varen weer verder. Vanaf dat moment zien we overal zeehondjes. Ze liggen op de rotsen te genieten van de zon en springen wat op en neer. En dan smelt mijn hart. We zien allemaal babyzeehondjes. En die zijn echt heel erg lief. Als we de andere kant van het eiland hebben bereikt en we geen zeehondjes meer zien stoppen we op een strandje om even uit te rusten. We klimmen over wat rotsen en ineens ziet Tijme een zeehond, vlak voor z'n neus. De zeehond verstopt zich direct. We geven de zeehond maar wat ruimte en vertrekken weer met onze kajak. Als we weer een hoek omzijn zien we allemaal vogels op grote rotsen. Het doet ons denken aan finding Nemo. Het zijn echt grappige vogels en het ziet er echt idioot uit, al die beesten op hun (witgepoepte) rotsen. We roeien door richting het fishermans island en gaan vanaf daar weer terug naar de kust. Moe maar voldaan komen we aan op het, inmiddels weer grote, strand. Hier wordt onze kajak opgehaald, dat scheelt wat sleepwerk. Eenmaal terug bij het kajak centrum geven we onze reddingsvesten terug en stappen we de auto in richting de camping. Een warme douche was zelden zo fijn. Het kajakken was vermoeiend, maar we hebben wel mooie dingen gezien en allebei een lekker kleurtje in ons gezicht. De rest van de avond doen we niet meer zo veel. We hebben het koud en gaan dus op tijd slapen.

Dag 31 - 23-08-2017 - Abel Tasman National Park - Picton
Onze o zo mooie reis zit er helaas alweer bijna op. Komende maandag start Tijmes stage, dus vanaf nu is ons doel om z.s.m. terug te komen in Auckland. Morgenochtend pakken we de Ferry naar het Noordereiland. Die vertrekt vanuit Picton, dus daar rijden we vandaag heen. Naast een paar stops voor lunch en koffie rijden we in een stuk door naar onze slaapplek. Die is op een parkeerplaats. We zijn er vrij op tijd en het zonnetje schijnt lekker. Tijd om de auto te wassen, want dat is echt nodig. Het was een flinke klus, maar hij is super wit! Wel valt ons op dat er een gekke bobbel in de band zit. Even in de gaten houden dus. Een beetje een saaie dag, maar gelukkig hebben we al genoeg moois meegemaakt!

Dag 32 - 24-08-2017 - Picton - Taupo
Veel tijd om wakker te worden hebben we vandaag niet. We hebben een lekke band. Gelukkig is Tijme superhandig en wil de band gaan vervangen. Helaas werken de bouten van de band niet echt mee. Samen met een andere man op de parkeerplaats proberen ze met alle kracht de bouten los te krijgen, maar het mag niet baten. Het is ongeveer 10 minuten rijden naar Picton. We gaan toch maar proberen om die kant op te rijden, want we moeten tenslotte ook om 9:45 ons gemeld hebben bij de haven. Zodra we de parkeerplaats verlaten zien we direct een Yamaha werkplaats voor boten. Hier stoppen we om lucht in de band te blazen zodat we verder kunnen rijden naar Picton. Eenmaal in Picton heeft de eerste garage geen tijd voor ons. Gelukkig maakt de garage om de hoek wel tijd voor ons. Zelfs met de elektrische apparaten in de garage gaan de bouten er met veel moeite uit. Na een tijdje komt de monteur naar ons toelopen met een grote scherpe dikke spijker, de boosdoener. Hij zet het wiel er terug op en we betalen hem snel, want we hebben nog precies 7 minuten om op tijd bij de haven te komen. Dit redden we dan ook precies, gelukkig. Al snel kunnen we de ferry oprijden en laten we het Zuidereiland, ietwat gestrest achter ons. Op de Ferry hebben we dan eindelijk tijd om wat te eten en ons op te frissen, gelukkig is het rustig en hebben we een plekje voor ons alleen. 3,5 uur later komen we weer aan land. We rijden onze auto uit de ferry en gaan weer verder het noorden in. We rijden een aantal uur door. We houden een paar stops om te eten, drinken en boodschappen te doen en komen om 20:00 aan in Taupo. We slapen op dezelfde plek als waar we een aantal weken geleden geslapen hebben.

Dag 33 – 25-08-2017 – Taupo – Auckland
Vandaag kunnen we het lekker rustig aan doen. We hoeven pas om 17:30 bij Tijmes nieuwe ‘thuis’ te zijn. We nemen dan ook lekker onze tijd. Als we klaar zijn rijden we weer verder naar Auckland. De verslagen van deze dagen zijn een beetje saai, want we zitten vooral in de auto. Meer dan een tussenstop aan de snelweg in Karapiro hebben we dan ook niet gehad. Het enige spannende daar was dat we werden omsingeld door hanen, haha! Natuurlijk waren we wel veel te vroeg in Auckland. We wilden nog niet voor het huis wachten dus hebben we de omgeving een beetje verkend. Het is een mooie rustige buurt. Ook zijn we even langs Tijmes stageadres gereden. Tijme gaat stagelopen bij het bedrijf ‘Griffins’. Dit is dé koekjesfabrikant van Nieuw-Zeeland. De koekjes zijn dan ook erg lekker. Stiekem hoop ik dat Tijme een proefpakket krijgt volgende week…. . Bij Griffins hebben ze een probleem op een van de productielijnen. Tijme moet gaan onderzoeken wat daar de oorzaak van is en hier natuurlijk een oplossing voor vinden. Dat gaat hem vast lukken! Inmiddels is het tijd om richting het nieuwe woonadres te gaan. We worden heel hartelijk ontvangen door een stel die beide 25 zijn. Ze hebben een bovenverdieping waar nog 2 internationale studenten wonen. Tijmes kamer is helemaal prima. Alle spullen passen er en er staat een lekker bed. Daarnaast mag hij gebruik maken van de woonkamer, keuken, badkamer, wc, dakterras… etc. Kortom, van alles! Ik mag ook een week blijven logeren! Het zijn echt hele lieve vriendelijke mensen. We pakken onze spullen uit de bus en ruimen alles in. Daarna kunnen we (staand) koken en aan een echte tafel eten, heerlijk! Ons avontuur in de van was echt geweldig, maar in een huis zijn is toch ook wel weer fijn.

Dag 34 – 26-08-2017 – Auckland
Onze eerste nacht was even wennen. Er staat namelijk een bed dat net te klein is voor 2 personen. Wij zijn niet de mensen die tegen elkaar aan liggen in de nacht, nee, wij willen allebei onze ruimte, dus het was ietwat krap vannacht, maar prima te doen voor een week! We doen weer lekker op ons gemakje, ontbijten en gaan daarna richting een winkelcentrum in de buurt. Al snel vinden we een kapper, Tijme moet namelijk nog even geknipt worden voordat hij naar stage gaat. Terwijl Tijme bij de barbershop zit ga ik naar een 2e hands winkeltje die erachter ligt. Hier vind ik 3 supermooie jurken voor slecht $13,50. Nog geen 10 euro dus. We stappen weer in de auto en rijden verder richting het winkelcentrum. Als we hier aankomen herkennen we het meteen. Dit is de plek waar we de auto op Tijmes naam hebben geschreven. We lunchen in de zon, want vandaag is het echt lekker weer. 17 graden en een blauwe lucht. De rest van de week gaat het regenen, dus we genieten er maar even van. We kopen wat dingetjes in verschillende winkels en gaan daarna terug naar huis. Al snel is het tijd om te eten. Aangezien we nu (eindelijk) een oven hebben eten we vanavond pizza. Hier heb ik al weken naar verlangd. Ondertussen hebben we ook vrienden gemaakt met de huisdieren hier. Een pup van 3 maanden, die lekker speels is. Ook is er een kat. Normaal ben ik allergisch voor katten, maar deze kat kan ik wel goed hebben gelukkig. Ze heeft ook een erg grappig gezichtje. Morgen gaan we even kijken hoe de bussen werken, zodat ik komende week lekker m’n eigen plan kan trekken.

• 27 Augustus 2017 - 13:57

Marlies:

Leuk weer je verslag te lezen. Inderdaad door reizen minder beleefd maar toch de moeite waard. Erg leuk dat jullie die stroopwafelbakker ontmoet hebben dan zoe je maar wat de wereld klein is ,zo ver weg en dan een ex Nederlander tegenkomen .Wordt a.s week je laatste week in Nieuw-Zeeland ? Geniet nog lekker. Doei

• 29 Augustus 2017 - 10:49

Carola:

Weer leuk om te lezen en wat een stress zeg door die spijker. Wat hebben jullie een geweldige reis gehad. Nu nog saampjes genieten van de laatste week maar we zijn ook blij als we je maandag op Schiphol in de armen kunnen sluiten. En Tijme, heel veel succes en plezier de komende maanden.